Strategie marketingowa. Podstawowe informacje

Spotykam coraz więcej firm, które potrzebują strategii marketingowej, lecz sama nazwa powoduje w nich strach i przerażenie.

Dlatego postanowiłam w krótki i rzeczowy sposób wyjaśnić czym jest, kiedy jest potrzebna i dlaczego jest potrzebna.

Co to jest strategie marketingowa?

Strategia ujmując to jednym zdaniem:
jest to zbiór działań, które zabiorą Twoją firmę z punkty A do punktu B.
Proces budowania jej składa się z analizy rynku, określenia celu i wyboru działań, które wspierać będą jego realizację.

Dlaczego strategia marketingowa jest ważna?

Kiedy jedziesz w podróż i się zgubisz otwierasz mapę i wiesz gdzie jesteś.
Taką mapą dla Twojego biznesu jest właśnie strategia.
Określa cel do którego idziesz i pozwala wrócić na swoją drogę, kiedy zaczynamy się gubić. Czym może być zagubienie w biznesie?
Np. Partner biznesowy, którzy przychodzi z pozornie „intratną” propozycją. Nie mając strategii, wchodzisz i zaczynasz działać bez namysłu. Narażając firmę na starty finansowe, a siebie na zajęcie cennego czasu. Posiadając strategię, wiesz co jest celem i możesz dostrzec, że ta współpraca np. wymaga od Ciebie rezygnacji ze swojej jakości usługi/produktu, lub ze swoich wartości. Czy zatem to dobry partner do współpracy?
Można powiedzieć, że taka strategia ma też w sobie funkcję ochronną 🙂

Kto potrzebuje strategii?

Głównie pracuję z małymi firmami, które składają się z maks 5 osób. W czasie rozmów pojawia się takie przekonanie, że strategia jest dla korporacji i że jej posiadanie jest dobre luksusowym.
Jest to błędne myślenie, ponieważ strategia to zdecydowanie „must have” każdej firmy, która myśli o rozwoju i zwiększeniu zysku.

Firmami potrzebującymi strategii, są te które prowadzą działania reklamowe w sposób chaotyczny i nie przemyślany. Przykładowo prowadzą profil społecznościowy, ale nie wiedzą do kogo adresują zamieszczane treści lub prowadzą kampanię w wyszukiwarce Google, lecz nie mają do tego przygotowanej strony www, wychodząc z założenia że po prostu trzeba tam być.

Obecnie mamy dostęp do wielu kanałów komunikacji z Klientami, weźmy sam internet ile daje możliwość. Zauważyłam, że ten nadmiar prowadzi do korzystania ze wszystkiego, bez wcześniejszego zastanowienia się, pytanie po co właściwie ani czy tam są moi klienci?
Przecież takie działania potrafią naprawdę dużo kosztować, a finalnie nie przekładać się zupełnie na zysk.
Pamiętaj, celem narzędzia do promocji jest to by wspierać Twoją komunikację z Klientami, a nie przywracać o zawrót głowy i braki w portfelu. Nie wszystkie narzędzia są dla każdej firmy.

Działania reklamowe tak samo jak np proces produkcyjny, potrzebują określania celu i planu działania, który pozwoli ten plan zrealizować.

Co składa się na strategię marketingową?

W bardzo dużym uproszeniu, budowanie strategii zawiera w sobie takie elementy jak:

  • Analiza otoczenia i konkurencji.
  • Bilans aktualnej sytuacji firmy, analiza SWOT.
  • Wyznaczenie celu zwane też misją i wizją.
  • Określenie grup docelowych.
  • Zdefiniowania oferty pod grupy docelowe.
  • Określenie strumieni przychodów.
  • Wskazanie kluczowych działań i partnerów.
  • Ustalenie działań taktycznych, jakie należy podjąć

Posiadając wewnętrzny plan działania firma, który zawiera powyższe elementy, może się rozwijać w sposób stopniowy i bez dodatkowe stresu. Masz jasność działań jakie należy podjąć i określone koszy, które są z tym związane. I nawet jeśli się zgubisz to wiesz gdzie idziesz i zawsze możesz zawrócić.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Ceny rynkowe za przygotowanie strategii są różne, w zależności od tego w jakie formie są one realizowane i co w sobie zawierają. 

W swoich działaniach przygotowałam alternatywę dla małych i średnich firm. Która uwzględnia różne opcje w zależności od możliwości finansowych

O to one:

Indywidualne konsultacje

To forma która pozwala na omówienie aktualnej sytuacji, wyznaczenie celu i udzielenie wskazówek jakie warto wprowadzić.
Koszt 220zł za godzinę konsultacji. 

Warsztat Biznes Model Canvas

Który jest prowadzony w formie indywidualnej i uczestniczą w nim przedstawiciele 1 firmy.
Kosztuje to 1000zł za 1 dzień (8h) zajęć.

Warsztat „Marketing to strategia nie reklama”

Który jest w formie otwartej grupy i udział w nim biorą przedstawicie różnych firm. Kosztuje to 1100zł za 2 dni (16h) zajęć.

Indywidualna strategia marketingowa

Zawiera w sobie analizę firmy, warsztat oraz raport w raz ze wskazówkami taktycznymi i harmonograem.
Jest realizowany pod potrzeby danej firmy. Trwa ok 3-4 tygodni. 
Kosztuje od 10000 zł w górę, w zależności od złożoności i potrzeb firm.
W przygotowanie i realizację takiego procesu jest zaangażowany 2 lub 3 trenerów. 

Podsumowanie

Firmowa strategia marketingowa, jest jak DNA biznesu.Bardzo ważne jest by każdy z pracowników ją znał, a nie była ona jedynie w głowie szefa. Kiedy pracownicy znają strategię, a jeszcze lepiej kiedy uczestniczą w jej tworzeniu, zmienia to jakość i sposób działania całej firmy. Twoi pracownicy stają się współtwórcami tego biznesu razem z Tobą, dzieląc wspólnie sukcesy i wyciągając wnioski z porażek.

Zachęcam do tworzenia strategii swojej firmy, ponieważ ona ułatwia proces dotarcia do swoich Klientów, a tym samym rozwoju. Możesz ja zbudować we własnym zakresie lub skorzystać z moje wsparcia w tym procesie. Szczegóły znajdziesz w – Wsparcie marketingowe.

Jeżeli masz pytania do tego co przeczytałeś powyżej zachęcam do zostawienia komentarza lub wysłania maila marta@tworzycinaczej.pl.

Dobrego dnia!

Zobacz też wpisy:
Biznes Model Canvas
Etapy procesu tworzenia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.