Etapy Procesu Tworzenia biznesu

Nie żyjesz po to, aby każdego dnia odkrywać, co życie ma dla ciebie w zanadrzu, ale to tworzyć samemu.
Choć pewnie o tym nie wiesz, w każdej chwili powołujesz do istnienia swoja rzeczywistość.
Neal Donald Walsch

Proces Tworzenia to metoda, która uczy jak krok po kroku świadome zbudować swój biznes lub pracę zawodową. 

Używając zwrotu „świadomie zbudować/tworzyć/projektować”, rozumiem to, że dokładnie wiem co jest moim celem – kierunkiem, w kolejnych krokach, zgodnie ze swoimi możliwościami i ograniczeniami realizuję ten cel, tworząc sobie warunki do tego działania.

Metodą z której korzystam by świadomie projektować nie tylko biznes ale także życie, jest właśnie proces tworzenia, który składa się z 10 etapów. Na każdym z etapów opracowujemy jeden z kroków w określonym przez siebie kierunku. Poniżej krótki opis każdego z etapów.

10 etapów Procesu Tworzenia:

1. Ziarno Projektu – Wizja
Na tym etapie chodzi o empatyczne zrozumienia bieżącej sytuacji, dostrzeżenie potrzeb swoich oraz osób wokół. Na tej podstawie formuje się rozwiązania – nazywane wizją lub kierunkiem.

2. Twoje doświadczenie
Na tym etapie zbieramy całe swoje życiowe doświadczenia związane pracą zawodową lub budowanie biznesu. Jest to nasz zasób wiedzy i doświadczenia jakim dysponujemy. Szczególnie przyglądamy się tym trudnym, np. rozpadowi firmy, zerwaniu kontraktu z kluczowym Klientem czy nie wywiązanie się z umowy, patrzymy jakie wnioski wtedy wysnuliśmy i jaki poglądy, które są z nami do dziś i sabotują nasze teraźniejsze projekty. Następnie transformujemy je prawdziwe i wspierające nasze przyszłe działania.

3. Definicje – specyfikacja projektu
Jedne z ważniejszych elementów projektu. Tutaj opisuje dokładnie jak nasza firma będzie działała, czym będzie się zajmowała, jaką będzie miała ofertę, jak będziesz tę ofertę realizować, jaką stronę www itd.
Wszystko ustalamy i opisujemy sobie w najdrobniejszych szczegółach. Na tym etapie potrzebuje mieć wszystko opisane. Jeśli coś tu pominiemy to na etapie prototypu (krok 6) to się nam pojawi.

4. Inspirowanie innych
W tym kroku patrzymy jakich osób potrzebujemy do realizacji naszej firmy – pracownikow, klientów, partnerów biznesowych. I tworzymy komunikaty, którymi możemy ich zainspirować by dołączyli do nas czyli opowiedzieć im o tym co robimy i gdzie ich wsparcia i obecności potrzebujemy.

5. Granice – Zasoby
Na tym etapie na osi czasu ustalamy harmonogram co, kiedy i z kim będziemy realizować i co do realizacji tego będzie nam potrzebne. I się tego trzymamy, nie robimy i nie wymagamy więcej niż to co tutaj ustalone.

6. Prototyp projektu
Prototyp – pierwsze testy. Na tym etapie mamy prototyp naszej firmy i patrzymy co z tego co opisaliśmy działa co nie działa, czego nam brakuje, a co trzeba zrobić inaczej.
Tutaj mamy przestrzeń na popełnianie błędów i weryfikację jak można zrobić to inaczej.

7. Planowanie Długoterminowe
W tym punkcie na osi czasu, określamy sobie dokąd zamierzamy i gdzie chcemy dojść z projektem w oparciu o to co zbudowaliśmy dotychczas.

8. Struktura firmy
Na tym etapie tworzymy strukturę swojej firmy i synchronizujemy ze sobą poszczególne etapy.

9. Testowanie
Mamy w pełni gotową naszą firmę / projekt / usługę / produkt i patrzymy jak to działa na poszczególnych etapach i gdzie jeszcze coś możemy poprawić za nim zakończymy pracę nad projektem.

10. Ukończenie
Ukończenie projektu i cieszenie się jego owocami 🙂

 

Poniżej przykład takiego tworzenia krok po kroku:

Dostrzegam potrzebę zdrowego stylu życia i chcemy inspirować innych do zdrowego życia w zgodzie z naturą. Określam sobie jak będę to realizować np. otwierając sklep internetowy z zdrowymi produktami. 

Dalej w ramach tego sklepu chce pisać bloga, prowadzić kanał na YT oraz profil na FB, na którym będę zamieszać artykuły i filmik które będę mówiły o tematyce związanej ze zdrowiem, sportem, gotowaniem, itd.
Tworzę dokładny opis tego co chcemy stworzyć i jak to dokładnie będzie działało.

Następnie określam swojego Odbiorcy, kogo chce zainspirować by kupił produktu oraz by czytał i oglądał porady.
Po określeniu DO KOGO, ustalam CO będę komunikować jakie treści, jakim językiem, jakimi symbolami – na tym etapie dopiero pojawia się próba stworzenia logotypu firmy.

Ustalamy harmonogram co będziemy robić najpierw co później.
Budujemy prototyp naszego sklepu – np. rysując makietę strony www na kartkach i krok po kroku rozkładając co gdzie w jakiej kolejności. Jak mamy gotowy prototyp to patrzymy co działa tak jak chcieliśmy a co inaczej i poprawiamy.

Ustalamy plan długoterminowy dla naszego projektu czyli np.:
kiedy skończy się projekt budowania strony, kiedy zamawiać towar do sklepu, itd.
Tworzymy strukturę całej firmy np. opracowujemy jak będzie wyglądał proces składania zamówienie i jego realizacji.
Testujemy i wprowadzamy ostatnie poprawki. Startujemy firmę i cieszymy się rezultatami 🙂 

W projekcie Tworzyć Inaczej w ten sposób współpracuje z Klientami, wspieram ich na każdym z etapów. Zaś w czasie prowadzonych przeze mnie warsztatów z świadomego projektowania firm również opieram program o te etapy tworzenia.

Zacznij od dziś, świadomie budować swoje jutro. Zapraszam do współpracy. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.