Metoda Biznes Model Canvas

Biznes model Canvas to szablon opisana przez Alexa Osterwardela w książce “Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera.” Od momentu swojego powstania stał się podstawowym narzędziem wykorzystywanym w obszarze start’upów, ponieważ wspiera proces szukania innowacyjnych rozwiązań oraz poszukiwania swojej niszy.

Dzięki wykorzystaniu tego modelu możemy przejść przez 9 najważniejszych obszarów biznesowych, które dotyczą 4 najważniejszych elementów biznesu:
Klient, Oferta, Infrastruktura i Finanse. Obszary te zaprezentowane są w formie szablonu, który w procesie grupowym wypełniania zespół.

O to jak się prezentuje:

 

Co oznaczają poszczególne elementy tego szablonu?
Poniżej bardzo ogólnikowo kilka wskazówek do każdego z elementów.

Klienci czyli Odbiorcy 

W tym punkcie przyglądamy się bardzo dokładnie naszym potencjalnym Klientom, wychodząc po za dane statystyczne, wchodzimy w ich buty i patrzymy jakie mają potrzeby, kim są, co lubią, jak spędzają czas, gdzie szukają informacji, jakie wartości są dla nich ważne, jakie mają problemy i jakich rozwiązań szukają.

Oferta – Oferowana wartości

Tutaj przyglądamy się swojej ofercie według bardzo podobnego klucza jak wyżej tzn patrzymy na nią i na to jakie potrzeby zaspokaja produkt, jakie rozwiązanie daje Klientowi, jakich wartości dostarcza. 
W tym punkcie bardzo dokładnie opisujemy co my właściwie mamy do zaoferowania.

Kanały komunikacji

Tutaj szukamy jakimi kanałami komunikacji możemy dotrzeć do naszych odbiorców z ofertą, by ja im dostarczyć, by mogli się z nią zapoznać, uwzględniając to co ustaliliśmy w pierwszym kroku. 

Relacja z klientami

Ustalamy jakie relacje z Klientem po dokonaniu zakupy będziemy chcieli utrzymać, czy oferujemy serwis po sprzedażowy, czy to jest produkt który wymaga odnowienia co jakiś czas, czy może będziemy dostarczać ekspercie informacje za pomocą newslettera itd.

Przychody

Tutaj definiujemy strukturę przychodów, czyli co będzie produktem, który jest fundamentem przychodów a co będzie dodatkiem. 

Kluczowe działania

Jakie najważniejsze działania musze wykonać by moją firma funkcjonowała, czyli np jeśli jestem piekarnią to potrzebuję piec chleb.

Kluczowe zasoby

Czyli jakie posiadam aktualnie zasoby ludzkie lub materialne, które pozwalają na funkcjonowanie mojej firmy.

Kluczowi partnerzy

Kto jest moim Biznes Partnerem, który wspiera moje działania i we współpracy z nim moja firma produkuje więcej, sprzedaję więcej itd. 

Koszty

Patrzymy na koszty utrzymania firmy, produkcji, promocji, wynagrodzenia pracowników.
To bardzo ważny punkty pozwala na zweryfikowanie czy struktura przychodów, która określiliśmy wcześniej spina strukturę naszych kosztów. Czy projekt jest rentowy czy nie rentowy. 

Przejście ze swoim biznesem przez każdy z tych elementów pozwala określić jej indywidualny biznes model, według które będzie działa.
Możecie to zrobić samodzielnie razem z Waszym zespołem lub możecie zaprosić mnie do swojej firmy i możemy przejść przez ten proces razem.
Zapraszam do współpracy – kontakt

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.